PowerPivot: Výkonná analýza dat a datové modelování v aplikaci Excel
PowerPivot je doplněk pro aplikaci Excel 2013 ze sady Office Professional Plus, který poskytuje výkonné funkce na analýzu dat a vytváření pokročilých datových modelů. Doplněk PowerPivot umožňuje uživatelům aplikace Excel zpracování velkých objemů dat z různých zdrojů, rychle analyzovat informace a snadno sdílet získané poznatky.
V aplikaci Excel i doplňku PowerPivot lze vytvořit datový model, což je sada tabulek s relacemi. Datový model zobrazený v sešitu v aplikaci Excel je shodný s datovým modelem, který se nachází v okně PowerPivot. Všechna data importovaná do aplikace Excel jsou k dispozici v doplňku PowerPivot a naopak.
Volba mezi doplňkem PowerPivot a aplikací Excel
Základní rozdíl mezi oběma nástroji spočívá v tom, že v okně PowerPivot lze vytvořit mnohem složitější datový model. Porovnejme některé úlohy.
ÚLOHA | V APLIKACI EXCEL | V DOPLŇKU POWERPIVOT |
---|---|---|
Import dat z různých zdrojů, jako jsou například velké podnikové databáze, veřejné datové kanály nebo tabulkové a textové soubory v počítači | Import všech dat ze zdroje dat | Filtrování dat a přejmenování sloupců a tabulek při importu |
Vytvoření tabulek | Tabulky mohou být na jakémkoli listu v sešitu. Sešity mohou mít více než jen jednu tabulku. | Tabulky jsou uspořádány do jednotlivých stránek s kartami v okně doplňku PowerPivot. |
Úpravy dat v tabulce | Lze upravit hodnoty v jednotlivých buňkách tabulky. | Nelze upravit jednotlivé buňky. |
Vytvoření relací mezi tabulkami | V dialogovém okně Relace. | V zobrazení diagramu nebo v dialogovém okně Vytvořit relace. |
Vytvoření výpočtů | Pomocí vzorců aplikace Excel | Lze vytvářet složité vzorce pomocí jazyka DAX (Data Analysis Expressions). |
Vytvoření hierarchií | Lze definovat hierarchie použitelné na libovolném místě sešitu včetně nástroje Power View. | |
Vytvoření klíčových ukazatelů výkonu (KPI) | Lze vytvářet klíčové ukazatele výkonu (KPI), které lze použít v kontingenčních tabulkách a sestavách Power View. | |
Vytvoření perspektiv | Vytvořením perspektiv lze omezit počet sloupců a tabulek, které se zobrazují koncovým uživatelům sešitu. | |
Vytvoření kontingenčních tabulek a kontingenčních grafů | Vytvoření sestav kontingenčních tabulek v Excelu.Vytvoření kontingenčního grafu | V okně PowerPivot klikněte na tlačítkoKontingenční tabulka. Přečtěte si další informace o vytváření sestav kontingenční tabulky a kontingenčního grafu z PowerPivotu. |
Rozšíření modelu pro nástroj Power View | Vytvoření základního datového modelu | Lze používat rozšíření, jako je například identifikace výchozích polí, obrázků a jedinečných hodnot. |
Použití jazyka Visual Basic for Applications (VBA) | Jazyk VBA lze použít v aplikaci Excel. | Nepoužívejte jazyk VBA v okně PowerPivot. |
Data skupiny | Seskupení v kontingenční tabulce v aplikaci Excel | V počítaných sloupcích a polích použijte jazyk DAX. |
Způsob uložení dat
Data, na kterých pracujete v okně aplikace Excel a doplňku PowerPivot, jsou uložena v analytické databázi uvnitř sešitu aplikace Excel a výkonný místní modul načítá, zpracovává dotazy a aktualizuje data v této databázi. Vzhledem k tomu, že se data nacházejí v sešitu aplikace Excel, jsou okamžitě k dispozici pro kontingenční tabulky, kontingenční grafy, nástroj Power View a další funkce aplikace Excel používané k agregaci a interakci s daty. Veškerou prezentaci a interaktivitu dat zajišťuje aplikace Excel 2013. Data a objekty prezentace aplikace Excel jsou uloženy v rámci stejného souboru sešitu. Doplněk PowerPivot podporuje soubory s velikostí do 2 GB a umožňuje práci s daty do velikosti 4 GB.
Uložení do služby SharePoint
Sešity upravené doplňkem PowerPivot můžete sdílet s ostatními uživateli stejnými způsoby jako kterékoli jiné soubory. Další výhody získáte, když sešit publikujete v prostředí serveru SharePoint, kde je povolena služba Excel Services. Služba Excel Services na serveru SharePoint zpracovává a vykresluje data v okně prohlížeče, kde je mohou analyzovat i další uživatelé.
Přidáním doplňku PowerPivot pro službu SharePoint 2013 do služby SharePoint 2013 získáte další podporu pro spolupráci a správu dokumentů, včetně galerie PowerPivot, řídicího panelu pro správu doplňku PowerPivot v Centrální správě, plánované aktualizace dat a možnost používat publikované sešity jako externí zdroje dat z jejich umístění ve službě SharePoint.
Více informací naleznete na následujicích webových stránkách.